onsdag 17 september 2014

Musens månad...

Förra måndagen var min bil på service och när jag hämtade den meddelade de att det bott en mus i fläkten!?!? När jag satte igång fläkten på hemvägen lät ett kraftigt dunkande ljud och man kände vibrationer i hela bilen så jag vände tillbaka till bilverkstaden. Man misstänkte att det faktiskt kunde vara en mus som skulle komma ut när man öppnade luckan till fläkten, men det var musens nötförråd. Nötter hade kilats in mycket prydligt, men jag hoppas att det finns mer mat på annan plats...

Strax innan denna upptäckt hade musinvasionen kommit igång där hemma. Det sprang möss i väggarna och det var så illa att det var lite svårt att sova. Will verkade inte bry sig så mycket när han var inne, men utomhus blev hans musfångster fler. I helgen kom han med dem på löpande band och åt glatt upp två stycken på mindre än tjugo minuter. Han kommer så glad och stolt med musen i munnen och berättar högljutt hur duktig han är.

Hur problemet med mössen inomhus ska lösas känns lite oklart för de går inte in i burarna trots att jag lockar med Snickers. Jag tror att de är mest i väggarna, men kanske även på ovanvåningen och jag lämnade dörren till ovanvåningen öppen idag med förhoppning om att Will fungerar avskräckande.

När jag idag i min Världsnaturfondenkalender såg att September är hasselmusens månad kändes det väldigt talande och om de håller sig till en månad är jag mycket nöjd.. och visst är de söta!




4 kommentarer:

  1. mamma o Helge o katterna Nilsson17 september 2014 kl. 06:31

    Ja, de är jättesöta...prova ost..vet du inte att möss gillar ost ;)

    SvaraRadera
  2. Nu har jag kompletterat med västerbottensost :-)

    SvaraRadera
  3. Så länge de lever är det ok, vi har flera gånger haft avlidna möss i väggarna, är de riktigt stora och kallt väder kan det stinka i veckor! Minskar mössen utanför minskar de även innanför har vi märkt! :) Karina

    SvaraRadera