söndag 21 september 2014

Matanordningarna i hagen är äntligen klara

Jag trodde ju att den ombyggda potatislådan var klar, men förra helgen hade Adilliya skadat sig i hagen och trots att jag tyckt att jag hade kollat så att det inte fanns några vassa kanter eller farliga utstickande saker så kom det fram att det var potatislådan. Det var dock inte någon bult eller hörn utan själva vinkeljärnet trots att det ligger helt dikt an till träet. Det är bara någon millimeter tjockt, men själva kanten var vass, vilket jag inte kunde ana. Adilliyas sår läkte fint och jag fick hjälp av Helena med att komma på en lösning för potatislådan.

Det fick bli en träram på utsidan, men skruvarna ville inte utan gängorna skar sig och pappa fick komma till undsättning. Pappa tyckte dessutom att man skulle byta tvärslåerna för det skulle bli mycket snyggare och det blev det. Med den extra stabiliteten nöjde vi oss med extra tvärslåer på långsidorna och det blev jättebra. Äntligen fick jag dessutom möjlighet att gräva ner plintar för stolpar att hänga hönät i för pappa gjorde perfekta hål till bultarna som fäster stolparna i plintarna. Visst behöver plintarna sätta sig och stolparna är inte helt stabila än när hästarna sliter i hönäten, men jag är jättenöjd!

En av de två fina stolparna

Detaljstudie av upphängningsanordningen

Potatislådan i ny skepnad 

Den snygga tvärslån

Hörnen är ordentligt filade för att verkligen inte vara vassa 

Här ser man både stolparna och potatislådan

6 kommentarer:

  1. Åh vad snyggt det blev, bra med både stolpar och låda! :) Så skulle jag nog också ha det, inte så förtjust i nät, men ena hästen (som är ranghög) behöver mera mat än den andra. Sen gäller det ju bara att rätt häst äter ur näten.. Skulle inte förvåna mig om det är den som behöver mest som kommer äta där för att det är roligare. :) Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Bra att det är den ranghöga som behöver mer mat, svårare annars. Jag tror att näten fungerar bra även för hästar som behöver gå upp i vikt. Att äta långsammare är nog bra för de flesta! Åtminstone om man inte har fri tillgång för en längre ättid betyder mycket. Hoppas ni hittar en bra lösning!

      Radera
  2. Det är bra med pappor:)

    SvaraRadera
  3. Dom är experter på att hitta något att klia sig på, gärna om det är nytt och vasst:)
    Jag tycker du är jätteduktig som snickrar och håller på med allt, även om du gör illa dig ibland.
    Krama lilla Adilliya ifrån mig❤️
    Kram Stefan

    SvaraRadera