fredag 5 september 2014

Omvandling av potatislåda

Jag är verkligen inte praktiskt lagd... Särskilt inte när jag jämför mig med Helena som kan allt. Idag var det dags för mig att göra om en inköpt potatislåda till hölåda där man fäster hönät som hästarna får äta ur. Reglar, bultar, vinkeljärn och karbinhakar var jag stolt över att själv ha hittat i bygghandeln och nu var det bara att hugga in. Jag började såga av översta brädan och ytterligare en bit av tvärslåerna. Det gick bra även om jag inte tänkte helt klart från början och därför fick såga två tvärslåer två gånger. Reglarna sågades av i rätt längd och sedan började problemen. Jag började spika in en jättespik för att få fast regeln som förstärkning överst på lådan och jag är verkligen dålig på att träffa spikar... Jag lyckades dessutom träffa tummen så att det började blöda ordentligt. Det ville inte sluta blöda heller, men efter bandagering och lite paus var jag ute igen och fortsatte men provade nu med att skruva i en bultliknande skruv. Skiftnyckeln hittade jag ingenstans trots att jag vet att jag använt den under senaste veckan och jag letade verkligen flera gånger på alla ställen jag kunde komma på. Jag fick in bulten med en tång, men det var rejält tungt och till nästa regel provade jag vanliga skruvar. Det använde jag även till att fästa tvärslåerna bättre och jag kände åter att det gick bra. Så var det dags för fler reglar och jag kom på att de kunde vara över hela lådan, vilket troligtvis skulle ge ännu bättre stadga. Då började dock gängan i skruven eller skruvmejseln ge sig. Det var dessutom nästan mörkt vid det laget så jag gick in... Det är inte så lätt för mig med sådana här saker och när jag lyckas blir jag riktigt glad, men när det inte vill blir jag liten, tycker att det är jättesvårt och vill ha hjälp av pappa. Jag vet att pappa ställer upp om jag ber honom, men samtidigt vill jag ju klara det själv. Jag är mer kapabel än jag ibland tror och jag växer av att få upptäcka det!
Före förvandlingen... 

Översta brädorna bortsågade och se vilket härligt sällskap jag har :-) 

Visst är hon söt när hon hjälper till! 

Tvärslån förkortad så att regeln får plats...

Blodat ner och man ser jättespik som jag fick dra ut... 

Fint bandage

En till som vill hjälpa till <3 





Här är första regeln på plats och Adilliya kommer på att man kan klia sig på den...

6 kommentarer:

  1. Så rart <3
    Adilliya vill sprida glädje till matte med onda tummen. "Så skrämmer vi det onda; BU!"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hon var verkligen mån om att vara nära och hon ger så mycket kärlek <3

      Radera
  2. Inte lätt snickra ju! Men det blir bra! Du måste ha slagit rejält för att det ska blöda så, man brukar ju bli mera blå, brukar inte gå hål så ofta.. ;) Stackare! Det där med att klia sig på saker känner jag igen, ofta när vattenbaljan ska rengöras och fyllas på, så medan man hämtar slangen så är baljan ivägrullad.. :) Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade nog ändå tur i oturen för tummen är redan okej, även om den ser lite konstig ut ännu :-) Tomma vattenbaljor är även roliga att leka med :-)

      Radera
  3. Elin, sånt ska man ha karlar till :) Ja, man får skriva så fast man är feminist....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är den nästan klar och det var bara första dagen som var tuff, sedan har det gått bra och jag är så stolt :-)

      Radera