torsdag 20 november 2014

Hönsen har utegångsförbud

Har de inte uppfört sig kan man kanske undra, men de har inte gjort något fel alls utan det handlar om skydd mot fågelinfluensa.

Jordbruksverket höjde i veckan skyddsnivån mot fågelinfluensa och då får man lyda. Om man har dem inhägnade och ger mat och vatten under tak så får de vara ute, men jag har ju ingen hönsgården utan de går helt fritt och därför får de nu hålla sig inomhus. För att ge dem större utrymme är jag beredd att låta dem vara i garaget, men då behöver det rensas ur, illersäkras och inredas med sittpinnar och sådant.

Sedan de nya hönorna kommit har jag tänkt fotografera dem lite och jag har gjort något försök men inte blivit helt nöjd och nu när de inte får vara ute är det inte kul att försöka fotografera...






4 kommentarer:

  1. Jag visste väl det att du hade alla hönsen hemma/inne........... ;)

    SvaraRadera
  2. Stackarna! Eller, jag vet att de har det bra ändå, men när de är vana att ströva fritt måste det bli rätt trist. :) Karina

    SvaraRadera
  3. Hittade följande i tidningen Land:
    http://tidningenland.se/fagelflunsan-ger-husarrest-fem-tips-som-roar-uttrakade-hons/

    :)

    SvaraRadera
  4. Jo, de tyckte att det var tråkigt, men nu har de större iallafall och jag försöker ge dem beräkning. Tack för tipset Desirée!

    SvaraRadera