tisdag 11 februari 2014

Naturbegåvning för tömkörning

Efter en härlig tömkörningsrunda med Malchic vill jag hylla basjkirens oslagbara temperament. I somras när jag var veckoelev hos Ewa Angantyr fick jag arbeta hennes hästar på långa tyglar och även tömkörning en del och med Malchic var det bara att prova hemma direkt utan problem. De flesta andra hästar hade man säkert behövt träna och vänja vid linor och annat, men med en basjkir finns lugnet ofta naturligt och när jag provade för första gången var det inga bekymmer. Visst behöver man öva upp sin egen färdighet och lära sig själv och hästen hur det fungerar, men det blir ingen stor grej, utan man kan tillsammans med sin häst prova sig fram. Jag har bara tränat långa tyglar någon gång sedan i somras och riktig tömkörning där man går rakt bakom har jag inte gjort alls tidigare, men det gick jättebra. Malchic tyckte att det var jättekul och det tyckte jag med :-) Jag uppskattar basjkirens medvetenhet och kroppskontroll, de tänker ofta innan de agerar och det gör det lätt att ge dem mycket frihet. Jag upplever att de oftast inte har den direkta flyktreaktion som de flesta hästar har och det är en enorm fördel i flera situationer, såsom vid arbete i linor där hästen kan trampa på linorna eller människan kan trassla till det...
Som alltid är givetvis relationen mellan häst och människa det viktigaste för hur nya situationer och övningar fungerar, men jag upplever att basjkirens rastypiska egenskaper kommer fram på ett strålande sätt i exempelvis sådana här situationer.

4 kommentarer:

  1. Jättekul! Där är Gorby annorlunda, han behöver få tid att vänja sig vid allt nytt, framförallt på bakkroppen, bakselen är han inte helt bekväm med än (har haft den 3 - 4 gånger bara) men tömmar och skaklar går bra, fast han kan spänna sig lite nån gång då man hakar upp tömmarna på ena sidan t ex. Men han är ju inte så gammal än heller! Dock inte ett dugg rädd för tömmar runt benen eller på marken. :)

    SvaraRadera
  2. Intressant! Det är klart att unghästar generellt är mer osäkra och lättare blir spända, men jag känner också att trots att Malchic faktiskt ganska lätt blir spänd så är han ändå tänkande och självmedveten hela tiden. Även andra basjkirer jag känner är sådana som i regel tänker innan de reagerar och en veterinär menade på att basjkirer är mer som en blandning med ko... En ko som fastnar får inte panik, utan väntar på att få hjälp att komma loss... Det är givetvis en generalisering och det gäller absolut inte alla eller i alla situationer, men det säger ändå något. Malchic blir mest orolig i sociala situationer då han riskerar vara ensam eller ser hästar han inte känner...men det beror nog mycket på hans uppväxt och kanske även på basjkirens "vilda" historia ;-)

    SvaraRadera
  3. Jag känner ju bara Gorby, och han är lugnare med allt jämfört med de flesta "vanliga" hästar, men också mera lyhörd och känslig.. Igår t ex, när jag tog in honom för att sköta och mata i gången, så har han blivit van att vända åt vänster med Emma och Magnus, så jag försöker vända åt höger för att han inte ska bli ojämn (om nu det hjälper). Han var ju sugen på sitt kraftfoder som stod framme, blev lite blockerad då han inte fattade vad jag menade, då jag inte lät honom vända mot mig utan stod i vägen för svängen. Sen då han fattade vad jag ville, så fick han så bråttom att han for iväg åt höger, och råkade sparka till sin matbunke i vändningen.. Dels var han hungrig, men han är också ivrig då han vill göra rätt, och när han inte förstår har jag lärt mig att vänta, och låta honom tänka. Och det här var något han visste, men inte gjort på nästan två veckor. :) När det gäller att gå ifrån flocken är han helt ok med det, likaså att möta andra hästar ute på vägen. :)

    SvaraRadera
  4. Härligt med den starka viljan att vara till lags och lyhörd- och känsligheten är guld värt i den fortsatta träningen. Så länge man är med Malchic så är det lugnt, men han vill inte vara helt själv, såsom i en hästtransport. Det blir dock hela tiden bättre och nu kan han exempelvis äta i stallet ensam en kort stund utan problem. Att möta hästar som rids när man är ute är inte heller något problem, men hästar i hagar gör honom stressad och det blir lätt passageliknande rörelser med enorm pondus och stolt krökning i nacken... Intressant hur de kan vara känsliga för så olika saker. Tolstoy är generellt tryggare än Malchic, men när Tolstoy väl reagerar kan det ofta vara något som Malchic inte bryr sig om. Annars brukar deras känslor smitta av sig...

    SvaraRadera