måndag 16 juni 2014

Ballerinan skiner även utan bling

Adilliya är verkligen strålande vacker precis som hon är och jag är inte mycket för strass, glitter och paljetter, men kan någon bära upp det så är det min ballerina! Nu inför sommarpremieringen behöver hon vänja sig vid träns och jag hittade ett som verkligen passar en prinsessa. Det känns tråkigt att behöva introducera träns med bett när jag aldrig skulle låta henne ha det om det inte vore för att man måste ha det vid premieringar. Jag har kontaktat Svenska hästavelsförbundet och de ska se om man kan ändra reglementet till nästa år, vilket jag verkligen skulle uppskatta. Då skulle jag gärna visa Malchic också i framtiden. Reglerna finns för att ge säkerhet, men säker hästhantering ligger inte i utrustningen utan i relationen mellan häst och människa. Människan ska ha förberett hästen och byggt upp ett förtroende. Det är viktigt att människan hela tiden är lyhörd för hästens signaler och kommunicerar trygghet. Det känns som ett mycket gott tecken att Svenska hästavelsförbundet ska se över reglerna och de har redan regler om att hästen ska vara erforderligt tränad och hanterad för att ur säkerhetssynpunkt kunna inställas till premiering på offentlig plats. Vi får se hur det blir, men jag önskar att repgrimma blir ett möjligt alternativ.

Adilliya verkar i alla fall inte ha några större bekymmer med tränset. Hon vill som vanligt gärna vara med och när jag första gången provat färdigt i hagen, där jag störde mitt i maten, gick hon ifrån maten för att följa efter mig och se om hon fick prova mer. Det där med att få in bettet i munnen är inte så kul, men efter en stund slutade hon tugga och det ska säkert gå bra. Jag provade först ett rakt mjukt novabett och sedan ett rakt vanligt bett med fasta ringar. Hon verkade gilla det sista bäst, men vi får prova igen och se vad hon verkar föredra. Jag försöker att inte föra över min skepsis mot bett till henne, men det är inte lätt och jag är så tacksam över att hon inte verkar tycka att det är någon fara...


5 kommentarer:

  1. Jättesnyggt! Bra om de ändrar reglementet, det är ju upp till individen och träningen vad man behöver eller inte. Jag tycker det är lättare leda i grimma, men vill rida med bett av flera anledningar. :) Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Ja, visst är hon fin :-) Vi får se om det kan bli en förändring...

      Radera
  2. Tjusigt :)

    Trist det där med bett. Just den biten var svår för mig när jag visade Adilliyas mamma, då hon verkar ha skräck för bett. Jag brukar ha huvudlag utan nosgrimma, och repgrimman på under och det hade jag då också, så jag knäppte över tyglarna i bettringarna bara när det var nödvändigt. Tror tyvärr hennes skeptiska förhållande till bett var en orsak till att hon inte fick så bra poäng som jag hoppats, men jag får ju även ta på mig en del själv då jag helst tränade med tyglarna fastsatta i grimman istället =/

    Adilliya är ju så öppen inför allting nytt, så visst kommer även det där gå bra :)

    SvaraRadera
  3. Tack!
    Jag hoppas att det kan bli en förändring, men är tacksam över att Adilliya är så positiv, öppen och nyfiken på nya saker. Vi har börjat promenera med bettet och det går bra, men jag håller henne i repgrimman än så länge. Hon är så tjusig <3

    SvaraRadera