torsdag 26 juni 2014

Lek och gos med Malchic och Adilliya

Superinspirerad av veckans kurs fick jag äntligen tid att leka med Malchic och Adilliya i söndags. Jag började med att verka Adilliyas framhovar, vilket gick jättebra och därefter gick vi bort till den nya hagen hos mig, där vi tagit hö. Adilliya hade massor av extra energi för jag hade inte aktiverat henne på nästan hela veckan och det var ju så roligt att få springa och leka. Det blev cirkelleken för första gången och eftersom vi tränat lyhördheten för energi vid våra promenader föll det sig naturligt för henne vad jag menade även när jag var en bit ifrån och det var härligt att känna hennes energi och samarbetsvilja! Hon var superduktig även om hon busade till det lite extra på något ställe, sådan glädje bara värmer lite extra ;-) Det blev även lite jojolek, där jag utan att röra henne ska få henne att backa och gå framåt medan jag är framför henne. Målet är att hon lyssnar på min intention och målbild som är fas ett. Fas två är energi och då visualiserar jag hur jag har en ballong eller bubbla omkring mig som jag gör större och trycker mot hästen för att få hen att backa och istället förminskar och drar in genom magen för att få hästen att komma till mig. Fas tre är ett tecken och det kan vara att med stolt hållning gå mot hästen när hen ska backa och med framåtböjda axlar backa från hästen för att få hen att komma mot mig. Fas fyra är att man rör vid hästen och det kan vara med en lekpinne mot bringan för att backa eller att ta i repet för att få hästen med dig. Att komma till mig är inga som helst problem och Adilliya förstår minsta signal, men att backa och ge mig utrymme är svårare så det övar vi vidare på.

Malchic har inte lekt på jättelänge, men han var så duktig och galopperade för första gången i cirkelleken. Han är så kraftfull och vacker när han samlar sig och han vet vilken stjärna han är när han anstränger sig. Vi gjorde även lite öppna från marken och han är så duktig!!! Han vet när han gör rätt och då gnäggar han lite dovt som han gör när det är mat på gång för han får ju ofta godis när han gör korrekt öppna och det är så härligt att se hur ambitiös han är! Jag är så stolt och tacksam över mina stjärnor <3

På måndagen hade jag också semester och var och fixade iordning det sista från kursen, men jag hade även tid för massor av mys med både vovvar och pållar. Malchic lämnar gärna över sin ranson till Adilliya som mer än gärna tar emot ;-) Vi gosade länge och hon njuter så tydligt av kliande och närhet, det är så mysigt! Vi var i ligghallen där hon stod när jag kom och efter en stund lade hon sig ner och vi fortsatte gosa.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar