söndag 1 juni 2014

Vila i frid lilla Ronja

Igårkväll märkte jag att hönan Ronja inte hade satt sig på en pinne i hönshuset utan hon satt på golvet. Jag blev lite oroad och lyfte upp henne på en pinne där hon satt kvar. Jag tyckte att det var lite konstigt att hon lugnt lät sig bli buren, men jag tänkte att hon kanske sov och var så trött att hon inte riktigt var sig själv.

I morse när jag öppnade för hönsen hade Ronja krupit in under värpredena. Hon var livlös, men såg så fridfull och vacker ut där hon låg lite på sidan med den ena vingens präktiga fjäderskrud i all sin glans...

Hon begravdes på en utvald plats i trädgården till tonerna av Måns Zelmerlöws nya album på Spotify i min mobil... När jag skulle hitta en lämplig plats hittade jag en fantastisk blomma och jag tänkte först att den skulle få pryda hennes grav, men det fanns bara en blomma så den fick sitta kvar och leva vidare...




3 kommentarer:

  1. Åh, så tråkigt med lilla Ronja! Vacker pion, våra ska också till att börja blomma snart! :) Karina

    SvaraRadera
  2. Beklagar sorgen :(
    /Disa

    SvaraRadera
  3. mamma o Helge o katterna Nilsson4 juni 2014 kl. 13:38

    Du skriver så vackert så jag gråter, nästan. Vi har också en enda sådan bondpion, köpte för 2v sedan och har satt i kruka, den slog ut i förrgår. Nu är Ronja hos Tindra i Nangijala :)

    SvaraRadera