onsdag 18 juni 2014

Eget hö, är man riktig bonde?

Jag arrenderar mark precis vid mitt hus för att hästarna ska få större hage och nu innan hästarna ska få gå där har vi låtit en granne göra hö av det gräs som vuxit sig högt. Även Helenas arrenderade hage har blivit hö och totalt blev det 184 småbalar varav 99 hos mig. Det slogs i torsdags och pressades till balar i måndags respektive tisdags. Man följer väderprognosen med andakt och då det ska bli regn imorgon har balarna staplats luftigt i ladan för att torka ytterligare. Man blir väldigt rädd om sin skörd och den känns riktigt bra :-)




7 kommentarer:

  1. Vad kul med eget hö till hästarna :)
    Jag följer din blogg och tycker det är så kul att läsa om allt ni hittar på och om dina fina hästar.
    Kramar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känns kul!
      Tack och kram på dig med :-)

      Radera
  2. Storbonden fyller snart 30 år:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har långt kvar till att bli storbonde och jag är 29 år i över en månad till...

      Radera
  3. Gahh!! Det vred om i hela mitt inre att se balar staplade så!

    Men det är klart jag förstår, har man ingen fläkt är det bra att "stapla luftigt", även om det skär i mitt pedanthjärta ;) Man känner sig rik när skörden är bärgad, det är underbart att gå in i ladan och känna doften av hö :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du förstår kanske att jag skrev med glimten i ögat ;)

      Kram/D

      Radera
    2. Jag log när jag såg din kommentar för jag vet ju hur fint ni staplar... Vi brukar också stapla fint och när det ska upp på skullen blir det prydligt :-)
      Kram

      Radera