tisdag 17 juni 2014

Starstruck av Karen Rohlf

Som jag har sett fram emot kursen med Karen Rohlf och idag började den!!!

Karen Rohlf är min stora förebild i hästvärlden och jag beundrar hennes förmåga att kommunicera med hästar och samtidigt vara en strålande pedagog som med enastående engagemang förmedlar konkreta tips på ett sätt som är anpassat till eleven! Hennes otroliga känsla och kärleken till hästen lyser alltid igenom och jag har tittat på dvd och på internet för att ta del av Karens Dressage Naturally. Karen är min instruktörs mentor och jag har fått förmånen att hjälpa till med förberedelser och praktiska saker kring kursen. Att Karen kommer till Sverige och att jag får möjlighet att träffa henne känns jättestort och när jag såg Karen komma upp för trappan till salen där teorin skulle hållas blev jag riktigt starstruck. Jag kände hur det liksom högg till i mig och jag blev helt konstig, lite som om jag skulle träffa Spice Girls, Måns Zelmerlöw eller något. Tänk att hon fanns på riktigt och att hon fanns i samma rum. När jag skulle hälsa och ge henne namnskylt fick jag knackigt fram "my name is Elin", jag hoppas att jag blir mig själv innan kursen är slut...

Teorin var jättebra och de åtta ryttarna som är med på kursen fick berätta om sina förväntningar och svårigheter. När en berättade att hennes häst har mycket egen vilja, saknar energi när man rider på bana och är okänslig för hennes hjälper, blev jag helt tårögd när Karen berättade om hur dessa hästar blir helt oslagbara när man nått fram till dem. De är så envisa, självsäkra och självständiga att de tycker att de klarar saker utan ryttaren och därför kan hästen själv, i situationer då du tappar bort dig, fullfölja svåra rörelser med massor av power för hästen är så stolt, självsäker och självständig att den behöver inte ryttaren för att vara en stjärna. Jag blir helt rörd och vill lära mig mer om hur man når en sådan häst på djupet. Malchic är verkligen den typen av häst och jag vet att han har en ofantlig potential, men att höra Karens ord öppnade mina ögon och hon berättade från hjärtat hur hon kommit att arbeta mycket med sådana hästar och att hon verkligen känner varmt för dem.

Jag blir så extremt inspirerad att utveckla en massa saker med Malchic och vi är på väg <3 Vi gör hela tiden framsteg och även om vi inte ridit jättemycket på sistone och han inte varit så energisk när vi ridit själva så har de senaste ridturerna varit underbara! Det har varit en härlig barbackatur i mossen med en mjuk och fin galopp och det är inte mycket som slår barbackagalopp... Tillsammans med Helena och Tolstoy fick vi en energisk och härlig ridtur utan bocksprång och för mycket bus i den andra mossen och det var jättekul! Igår hoppade vi terrängbanan igen bara jag och Malchic och han var fantastiskt duktig! Han bjöd mot hindrena, kom rätt och hoppade bra utan bocksprång :-)

Nu tänkte jag arbeta med mer grundläggande saker från marken oftare och träna på att bära sig rätt. En bra övning som Karen tipsade om för att få hästen att lägga mer vikt bak är att rygga något steg, sedan göra framdelsvändning vänd mot en vägg och sedan åter rygga något steg. Jag kommer säkert ha med mig många nyttiga övningar när kursen är över och jag njuter av att få lära av min stora idol!


4 kommentarer:

  1. Härligt! :) Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen :-) Jag är fortfarande helt överlycklig!!! Så härligt att få lära sig så mycket :-)

      Radera
  2. Du är en av mina idoler Elin :) Kram mamma

    SvaraRadera