fredag 6 juni 2014

En riktig hönsmamma

Dagen efter Ronjas död saknades en höna på kvällen när jag skulle stänga för hönsen. Orolig som jag blev letade jag efter henne och ropade och väntade. När klockan blev mycket kände jag mig tvungen att stänga trots att en saknades för annars skulle ju räven kunna ta de andra... Med en gnagande känsla fick jag gå och lägga mig och trösta mig med att höns sover på natten så hon kommer inte komma hem på natten och vara utelåst iallafall. På morgonen såg jag inte henne heller och när jag kom hem från jobbet hittade jag inte någon av hönsen!?!? Jag tänkte att nu hade räven tagit dem en efter en :'( När jag och vovvarna gått till baksidan av trädgården hörde jag så det välbekanta ljudet av nöjda hönor och glädjen var enorm när jag såg tuppen och hela fyra hönskammar skymtas i syrenhäcken. Den försvunna hönan var tillbaka!


2 kommentarer:

  1. Usch, jag vet hur det är! Våra höns är nog de som har vållat mest oro och bekymmer av alla djur. Speciellt kycklingarna är stört omöjliga att hålla liv i om man inte håller dem instängda tills de i princip är fullvuxna...

    Tur att den förrymda kom tillbaka och att alla andra bara hade hittat ett nytt ställe att hänga på!

    SvaraRadera
  2. Sån tur...hur går det med äggen:)

    SvaraRadera