torsdag 25 december 2014

En regnig julaftonsmorgon i sorg

Dagen började med en skön sovmorgon och promenad med Filippa. Jag anade inte att regnet i luften skulle ta sig in i själen när jag gick in till hönsen, men när jag såg att de satt kvar på pinnarna förstod jag att något var fel. Det låg fjädrar på golvet och tre hönor saknades. Jag blev så ledsen... Det var Teddy, Freddy och en av de äldre som tagits av troligtvis en iller. De äldre hönorna har ändrat färg så mycket att jag inte längre är säker på vem som är vem. Skrållan har dessutom fått tjock fin fjäderskrud så hon, Mia-Maria och Ylva-Li är väldigt lika. Rovdjuret hade grävt sig in och jag flyttade direkt över de överlevande till det lilla hönshuset som är bättre säkrat. Mina älskade höns <3 Man klandrar sig själv och önskar att man gjort ännu mer för att skydda dem, men det är inte lätt och i facebookgrupper läser man om många andra som drabbas. Runt hela och en bra bit in över golvet var täckt med nät och plattor, men det hade inte hindrat rovdjuret. Hela golvet får säkras ordentligt innan några höns får vara i stora hönshuset igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar