tisdag 2 december 2014

Inspirationen flödar!

Under helgens stora hästshow blev jag enormt inspirerad att komma igång med Adilliyas träning igen. Även med Malchic, men det kan jag skriva om senare. Jag vill verkligen ge Adilliya bästa förutsättning att göra bra ifrån sig vid premieringen nästa sommar och att se de otroligt skickliga handlers och hästar som deltog i årets kallblod gav en stark drivkraft att bli riktigt bra. Jag är ju intresserad av exteriörbedömning och avel och skulle gärna vara duktig på att visa häst.

Jag blev även väldigt inspirerad av Jessica Monasdotter som tillsammans med sin 3,5 år gamla kigermustang Piece Of Cake "Kakan" visade sina grunder i frihetsdressyr, vilket ligger nära den träning jag redan ägnar mig åt. Jag kommer absolut kolla upp mer om detta!

Det faktum att Adilliya är ung och att mycket är bra att öva redan från låg ålder för att det ska bli en naturlig sak gör också att jag vill komma igång med träningen mer intensivt. Jag anpassar så klart träningen efter henne och är noga med att inte gå för snabbt fram, men om hon själv får välja så är hon säkert jätteglad över att få en mer strukturerad utbildningsplan. Hon vill ju så gärna vara med och älskar att hitta på saker och det är jag mån om att vårda.

För att kunna träna mer strukturerat, med möjlighet att träna helt löst i liberty samt med bra underlag och bra möjlighet att se sin häst har jag nu köpt ridhuskort så att vi kan träna i ridhuset hur mycket vi vill. Jag tror att det är jättebra och på hästshowen i helgen köpte jag ett ordentligt reflextäcke som gör att hästen syns väl från alla håll och det är ju smidigt att inte behöva krångla med benreflexer, svansreflex och annat utan få på allt på en gång. Särskilt Adilliya syns väldigt dåligt i mörkret annars för hon är så mörk så det var skönt att se att täcket passade! Jag tror inte att hon haft täcke på sig tidigare, men det var inga problem att lägga på henne det och jag lade sedan upp det på andra sidan också så att hon fick bekanta sig lite vid det. Medan jag ryktade övade vi på att hon skulle stå stilla och hon var lyhörd och förstod snabbt vad jag ville.


4 kommentarer:

  1. Åh så duktig! Först nu i år är Gorby tillfreds med att täcket läggs på! Även om han aldrig protesterar så har han varit spänd. Sen har man kunnat klanta sig hur mycket som helst när det ska av, det var just själva uppläggandet som var farligt - med allt. Så härligt att se att Adilliya med samma gener (eller hur det funkar) är så trygg! En eloge till både dig Elin, och uppfödarna förstås! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så skönt att Gorby också tycker att det är okej nu! Med Malchic har det också varit själva påläggandet som varit lite läskigt ibland och jag tror att det är ganska typiskt. Tack!

      Radera
  2. Bra med täcke så ni syns i mörkret.....men snart vänder det och blir ljusare, den 22/12 på Malins födelsedag är det som mörkast:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, månen lyser upp nu, men när det är helt mörkt längtar jag verkligen efter ljusare tider.

      Radera