torsdag 11 december 2014

Vaknatt och veterinärbesök

Stackars lilla Adilliya började halta mer igen efter ett par dagar med fint tillfrisknande så oron steg i mitt hjärta och jag rådfrågade veterinär och lät henne gå instängd själv i den nya ligghallen för att verkligen låta henne vila. Hon är ju lägst i rang av basjkirerna så hon får ofta flytta sig för dem och när man haltar och därmed är långsammare är det inte så lätt att verkligen vara avslappnad och vila. Adilliya är ju inte van vid att vara själv, men hon ser de andra hästarna nästan hela tiden och de kan umgås vid öppningarna som har satts för. Dessutom kan shettisarna gå som de vill under avspärrningarna så Idun är mycket inne med Adilliya. Hon verkade lugn med att vara instängd, men jag ville hålla extra koll och därför sov jag och Filippa i den lilla stugan vid hagen så att jag var uppe och tittade till henne ett par gånger under natten. Hon var lugn och låg ner och vilade ordentligt i den mjuka halmen. Att vara tillbaka i stugan med alarm ställt för att upp och kolla till min ballerina mitt i natten fick mig att tänka tillbaka på de första nätterna efter att hon kom till Skåne och första natten hade hamnat utanför hagen. Lilla hjärtat ♡

Veterinären undersökte henne ordentligt igår och hittade inget, men misstänker att det sitter i hoven. Även hovarna såg fina ut dock och veterinären berömde hennes starka, fina och hårda hovar vilket känns extra kul när man verkar själv. Hovböld eller möjligtvis blödning i hoven är dock det som veterinären tror på. Det vore skönt i så fall för då blir hon snart bra igen.  Hon får fortsätta vara instängd i ligghallen och är nöjd med det. Hon lägger sig gärna ner och myser och hon är så söt när hon sträcker ut sig helt på sidan och drömmer så att det rycker i benen och fladdrar i de långa ögonfransarna.

Idag hade hon lägre temperatur än igår och det känns positivt även om hon inte haft feber. Veterinären förordade att vi avvaktar och jag följer utvecklingen och ska kontakta veterinären imorgon igen. Hoppas att hon snart är frisk igen, min älskade ballerina!

Adilliya är så hjälpsam och här bäddar vi mjukt till henne. Det är benet hon haltar på som hon direkt sträckte upp på balen. 

Så skönt att sova...

1 kommentar:

  1. Hon liknar en stor hund... precis som Helge är en liten häst....beroende på ...hur man ser det:)

    SvaraRadera