fredag 31 oktober 2014

Konsten att vara närvarande med flera hästar samtidigt

När man umgås med hästar vill man ju vara i nuet och ägna sin uppmärksamhet åt den häst man pysslar med, men hur gör man då när man pysslar med flera samtidigt? Det finns ju många situationer då man behöver samspela och vara fullt närvarande med flera hästar på en gång såsom vid ridning med handhäst eller körning i exempelvis par eller fyrspann. Vid turridning är det mycket på samma sätt även om det inte är lika uppenbart och jag känner så när någon vän rider Malchic för han följer mina signaler och ser det mer som att han är ute och går med mig än att någon annan rider honom även om han tar väl hand om den han har på ryggen.

Den enklaste formen av att ägna sig åt flera hästar samtidigt är kanske att leda dem... Jag kände snabbt att det inte var några problem att gå med Malchic och Adilliya ihop och det är så skönt! Det känns lite som att jag inte behöver ägna mig så aktivt åt Malchic utan att man går på djup känsla som mer bara finns och det är väldigt bra med tanke på min bristande simultankapacitet ;-) De få gånger jag ridit med handhäst har det också varit så att jag ägnar mig åt handhästen för kommunikationen med Malchic bara finns. Målet och det man strävar emot när det gäller total närvaro med flera hästar är egentligen samma som när man är med en häst och det kan visualiseras av att man alla är i samma bubbla och rör sig som ett. Jag drömmer om att kunna rida med handhäst på det sättet!

Igår skulle jag ta hästarna från mig till Helena och Cilnyi ville så gärna gå med Adilliya att jag tänkte att det får hon göra. Jag har inte gått själv med dem tidigare och jag hade välvadderade gosiga grimmor istället för repgrimmor som jag brukar ha, men det skulle säkert gå bra. Man går längs en trafikerad grusväg så man får ha lite koll och jag kände att jag verkligen kunde lita på Adilliya som gick bakom i långt rep. Jag kände att vi hade den där djupa kontakten och det är egentligen självklart, men det var först när jag gick med henne tillsammans med någon som jag ägnar mer fokus som jag lade märke till det. Cilnyi var också jätteduktig och sedan var det bara Malchic, Linda och Idun kvar att hämta och jag tänkte att dem tre blir ju inget problem att ta tillsammans. Linda har stor respekt för Malchic så han fick gå en bra bit bakom för att hon inte skulle känna sig jagad. Så där gick jag med två shettisar framför mig och en basjkir bakom mig. Jag kände att simultankapaciteten tränades lite då jag skulle hålla de små vid sidan av vägen för de gick i bredd och Linda gick gärna ut mitt på vägen, men Malchic behövde man inte ägna sig åt alls. Det kändes lite som tömkörning av de små, men med endast en töm... Alla var jätteduktiga och det var riktigt kul samtidigt som man kände sig effektiv som inte behövde gå många gånger :-)

5 kommentarer:

  1. Jag brukar tänka när jag leder flera hästar att jag måste ha med en som har gott inflytande; en som inger lugn och är ett gott föredöme. Adilliya är nog en sådan, hon är ju van att ledas i flock längst vägen fram och tillbaka till betet.

    Hon var inte alls enkel när vi började leda henne i grimma och rep från att gå lös (hon ville tränga sig fram helt plötsligt), men andra gången vi ledde henne hem, hennes andra sommar på betet, då rann polletten ned och efter det var hon en klippa!

    Så roligt att läsa att hon behåller sitt lugn och att hon är så trygg med dig. Vi önskar samma lycka för de andra unghästar vi har till salu.

    Kramar till dig och Adilliya, ha en fin och eftertänksam allhelgonahelg <3

    SvaraRadera
  2. Ja, Adilliya är precis en sådan som inger lugn och är ett föredöme. Tack, jag önskar detsamma för era gullungar som är till salu.
    Adilliya hälsar tillbaka :-) Kram och fin helg på er med <3

    SvaraRadera
  3. Det är underbart när det funkar! Jag är så stolt när jag kan ha båda mina "lösa" när jag springer ut och in och hämtar saker inomhus. Funkar dock inte äppelsäsongen. ;) Men släpper jag fokus på dem när jag är utom synhåll så går de ju iväg. Har märkt att det inte är hästarna som behöver tränas, utan jag själv! När jag väl insåg det så går allt mycket bättre. :) Karina

    SvaraRadera
  4. Intressant att läsa!

    SvaraRadera