onsdag 29 oktober 2014

Tjorven, Stina, Teddy och Freddy välkomnas

Jag tror att mina hönor skulle må bra av att vara fler för Emils favorit Skrållan saknar fortfarande fjädrar på ryggen. Jag trodde att  hon varit mobbad och att det skulle växa ut när hon kom hem till mig, men jag har förstått att det beror på att hon är tuppens favorit och då kan det hjälpa att ha fler hönor. Jag tror även att de trivs bra med att vara lite fler och det blir ju dessutom extra värme i hönshuset på vintern.

Det blev verkligen en snabb tillökning då jag hittade en annons på blocket, ringde och sedan direkt efter jobbet åkte och hämtade dem. Det hade jag inte anat i morse...

De kläcktes den 23 april i år och är uppvuxna i ett fint hönshus i en villatomt hos en barnfamilj som verkar jättetrevlig. Jag träffade dem bara en kort stund, men de var riktigt genuina djurvänner och jag fick en superbra känsla. De hade också namn på hönorna och det känns kul att köpa hönor från ett så härligt ställe! Hönorna var jättefina och vissa hade hätta. När det återstod att fånga en sista så bad jag att få en som jag tittat ut. Hon var superfin med hätta och ljusgrå stjärtfjädrar, så vacker!

Känner ni förresten direkt igen namnen? De kommer alla från Saltkråkan och Teddy och Freddy är Tjorvens storasystrar som egentligen heter Teodora och Fredrika. Den vackra med ljusgrå stjärtfjädrar heter Stina. Vem som är vem av Tjorven, Teodora och Fredrika hoppas jag få klarhet i imorgon och jag hoppas hitta bra kännetecken så att jag kan skilja dem åt . Nu sover de på sittpinnarna och och då vill man ju inte störa...

Bilder kommer förhoppningsvis imorgon, här är lite suddigt från när de kom hem...

2 kommentarer:

  1. De ser alldeles fantastiska ut! Jag är så lycklig!!! Är de blommehöns? Fina bilder på hästarna också! Kramar från mig som saknar dig <3

    SvaraRadera
  2. Tack, visst är de fina :-) Ja, det är skånska blommehönor och tre av dem har hätta (alltså tofs på huvudet). Saknar dig med, kram <3

    SvaraRadera