tisdag 7 oktober 2014

Porcupine game med Adilliya

I måndags började jag öva porcupine game, eller piggsvinsleken som det också kallas, med Adilliya. Det där med friendly game kommer så naturligt för henne då hon är trygg i sig själv och litar på människor och jag har tänkt att porcupine blir mer att öva på. Hon har visat sig vara den av alla hästarna som är svårast att valla mellan olika delar av hagar för hon bryr sig inte om att de andra går iväg. Hon litar på att hon inte blir lämnad ensam så hon passar på att beta så länge hon kan och är så inne i det hon gör att hon inte lyssnar något vidare. Kommer man viftande med en lekpinne med lång snodd som viner bryr hon sig inte heller. Det känns inte som att det är trots utan mer att hon är helt inne i det hon gör, men jag känner att hon är mogen för att öva vidare på lyhördheten!

När man pysslar med henne och promenerar är hon som jag tidigare berättat väldigt mån om att vara till lags och mycket lyhörd. Under senaste tiden har hon varit lite tröttare och jag tror att det beror på att hon vuxit och satt vinterpäls. Hon har fått vila lite extra, men nu kändes det som sagt att det var dags att öva vidare.

Jag tänkte att det kanske kunde vara lite svårt för henne till en början att förstå vad jag menade när jag med fingertopparna trycker på henne först nätt och sedan med mer tryck. Övningen ska få henne att flytta sig för konstant tryck och målet är att hon ska följa minsta rörelse helt utan att hålla emot. Lite som vatten som flyttar sig när man trycker mot det, men som så fort man slutar trycka finns kvar vid en.

Jag använde även de första faserna utan fysiskt tryck vilket egentligen tillhör driving game och bakdelen flyttade hon villigt utan att jag behövde nudda henne. Jag blev glatt överraskad och övergick snabbt till att flytta framdelsvändning åt sidan genom att trycka på bogarna. Lite svårare var det, men hon var verkligen jätteduktig och när hon korsade frambenen fick hon äppelbitar, vilket verkligen uppskattades! Det känns som att övningarna med porcupine game fick en riktigt bra start :-)

Så här nöjd var hon efter övningarna :-) 



4 kommentarer:

  1. Härlig läsning!

    Den som provar att flytta sin häst med konstant tryck kommer förmodligen att få tryck tillbaka först, vilket är fullt naturligt då hästar är mottrycksdjur. Då är det ofta lättare att flytta hästen enbart med energi, utan att man tar i den, ungefär som att man tittar på en hov man verkat och hästen flyttar sig ;)

    Fascinerande det där med tryck.. Adilliya var mycket för att trycka emot handen när hon var liten, det verkade som att hon undrade varför hon skulle flytta sig när det var så mysigt. Också har hon ju alltid varit så trygg som sagt.

    Lycka till med era vänskapliga lekar, och krama Adilliya från mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Adilliya är så mån om att förstå och att göra det man ber om så det går verkligen framåt. Jag använder energi som hjälp för visst är det lättare för hästar att förstå det, men för att bland annat motverka spänningar och underlätta i allt från övningar vid hand till ridning anser jag att det är värdefullt att vänja hästen vid att följa tryck istället för att trycka emot även om det är en naturlig reaktion som är helt förståelig. Igår lekte vi igen och hon tycker att det är jättekul och mysigt :-) Hon hälsar tillbaka! Kram

      Radera
  2. Stänger öronen som de flesta ungar gör ....eller lindar matte runt lillfingern låter det som:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte alls och vi är lindade runt varandras lillfingrar ;-)

      Radera