måndag 27 oktober 2014

Malchics nya busgnista i ögonen

Efter en hel veckas vila har Malchic fått en riktig träningshelg! I lördags blev det en rejäl ridtur i sagolikt vacker skog! Höstens färger är gudomliga! Jag försökte fånga känslan, men trots att rörelsen är böljande mjuk blir det lite suddigt...


Igår blev det en ännu rejälare ridtur då vi red till sjön och fick sällskap av Helena och Tolstoy. Malchic var pigg och glad och jag imponerades av hans styrka och uthållighet i en lång kraftig backe där han galopperade med stor pondus hela vägen upp.

Det känns som att han har fått en busigare attityd och högre energi på sistone och jag tror att rymningen har spelat in (eller rymningarna för han smet ut för Helena också någon dag senare)... Det kan även bero på uppdämd energi då han har vilat extra. Det känns kul att han känner sig lite extra störst, bäst och vackrast, även om det ställer extra krav på mig. Han är inte dum alls, men vill plocka poäng genom små klurigheter... Jag tänker på vad jag lärt av Noora Ehnqvist och ser det som att hans spirit har vuxit och det är en vinst på alla sätt! Det är dock inte säkert för det kan även vara hans oro som har vuxit... Då skulle han också få högre energi och testa sin omgivning... På ridturen var han extra energisk, men lyssnade på mig när Tolstoy blev rädd och galopperade iväg på grund av en lös hund som prasslade i skogen. Sista biten hem då Tolstoy och Helena åkt transport blev Malchic dock väldigt stark när han blev uppstressad över hästar och kor i hagar längs vägen. 

Det känns intressant att försöka analysera, men några enkla svar finns som vanligt inte...

2 kommentarer:

  1. Hästar och kor kan verka stressande, när jag ridit själv med Gorby har jag försökt undvika det. Tills jag upptäckte att han inte blev särskilt stressad, mera uppmärksam, men han ville gärna stanna, framförallt hos korna. Lite sällskap och trygghet för honom istället, och numera går det bra. Svårt att veta om det är oro eller spiriten som växt när det ger samma "symptom". Men jag hoppas och tror att det är hösten, pälssättningen som kan dra ner dem kanske är över. :) Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är roligt hur olika det kan vara, Tolstoy är också en sådan som vill stanna kvar och umgås med djuren i hagar :-)

      Jo, han har ju fått mycket vila också så det är nog energi och spirit snarare än oro. Intressant att försöka analysera!

      Radera