lördag 22 mars 2014

En effektiv lördag

Det känns som att jag hunnit med ovanligt mycket idag samtidigt som jag njutit av nuet, en härlig känsla! När jag och vovvarna vaknat åkte vi med Helena och Nimrod till Vombsjön där vi gick en skön promenad och vovvarna fick springa av sig och gå och lukta och det är så skönt att slippa koppel!

Efter frukosten åkte jag och Helena till tippen där vi är stammisar efter allt jobb med nya ligghallen och sedan bar det av till en färgaffär. Igår fick jag nämligen reda på att jag borde spackla och måla hallen utanför badrummet för det ingick inte i offerten... Jag blev först helt ställd av detta faktum, men det blir säkert bra och det var jättetrevligt i färgaffären. Vilken service, helt otroligt :-) Det blev nyansen "lammull" till hallen och när man ändå var i färgaffären blev det även färg till köksluckorna. Det stod mellan en lite beige nyans som liknar kaklet vid diskbänken och en blå nyans som fångar det blåa i köket, men ger en lugnare, mattare känsla med mer grått. Det blev den blåa för det kändes viktigt att få en lugn enhetlig känsla. Penslar, spackel, målartvätt, sandpapper och en massa annat inhandlades också. Helena är jätteduktig på färger och var ett toppenstöd och inspirationskälla!

Efter lunch var det städning av huset på schemat och därefter gick jag till stallet där Helena redan börjat gräva bort lera utanför den nya ligghallen. Nässelrötter försvårade arbetet, men det gick bra och sådan styrketräning ger mycket tycker jag ;-) Jag och Malchic gav oss ut på en barbackatur innan det blev mörkt och Malchic var jätteduktig. Framåt och lyhörd och jag promenerade vissa delar och han var verkligen med mig och lyssnade på min energi. Vi var på ett nytt stort stubbfält och man märkte att han tyckte att det var en kul och spännande runda.

Efter att jag fixat hästarnas mat och vatten och sådant blev det tillfälle att prova måla ett par skåpsluckor. I färgaffären pratade man om huruvida man skulle måla med pensel eller rolla och eftersom det blir snyggare att måla så var det så det fick bli. Helena hjälpte till och man märkte att hon gjort det där förut. Min lucka tog mycket längre tid och det blev så ojämnt att man kan skratta åt det. Tur att man ska måla ett lager till, men kanske vore det trots allt snyggare att rolla... Jag ger dock inte upp utan jag tänker att det är många luckor att öva på så det ska nog bli bra! Färgen känns spontant mer lik den befintliga blåa färgen i köket än vad jag tänkt, men det ska bli spännande att se hur det blir. Även nya köksknoppar har beställts idag och de ska förhoppningsvis också hjälpa till att ge köket ett ansiktslyft. Jag har tagit "före"-bilder på köket och det känns ju som att det inte kan bli sämre iallafall...

2 kommentarer:

  1. Köket ser väldigt trevligt ut, så tror det kommer att bli snyggt med det blå! :) Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag tycker att det blåa redan gjort stor skillnad! Mamma hjälpte till att måla igår så nu är nästan alla luckor målade åtminstone en gång :-)

      Radera