måndag 3 mars 2014

Working Equitation på Gideå basjkirhästar

Man säger att det är långa avstånd i Norrland, men undantaget måste vara närheten mellan Mánadis och Gideå basjkirhästar ;-) På lördagseftermiddagen åkte Desirée med mig och Karina till Gideå basjkirhästar, för att träffa Carina Hedmans basjkirer och få en lektion i Working Equitation. Det var fantastiskt trevligt att få träffa ytterligare 25 basjkirhästar och det fanns stora och små i olika åldrar och färger. Flera hade jag sett bilder på och läst om tidigare och Djingis Kahn, som numera är valack, är en riktig ikon i basjkirvärlden. Kameran var inte med, men bilder på hästarna togs dagen efter och kan nog komma i kommande inlägg.

Jag skulle få rida Bobnii Kahn, en kraftig mörkt rödblack valack född 2006, och han hade det typiska basjkirlugnet som man har nytta av i Working Equitation.

Vi började med lite grundläggande Natural Horsemanship-övningar från marken och introducerades sedan för de olika momenten i Working Equitation-banan. Vi började med att göra övningarna från marken och gick sedan över till att göra dem uppsuttet i skritt och trav. Momenten var om jag minns rätt:

1. Slalom runt markörer som låg i två rader.

2. Att gå i ett L längs väggen och sedan backa tillbaka för att igen gå igenom.

3. Gå i en särskild formation runt tre markörer. Formationen bildar tre volter och man byter varv mellan varje.

4. Man ska göra halt mellan två pålar och flytta en plåthink från den ena till den andra pålen medan hästen står lugnt trots skramlandet.

5. Man ska med hjälp av en bandyklubba lyfta upp en stigbygel från en pall och rida med den till en annan pall där den läggs och klubban ställs.

6. Man ska ställa sig nära en tunna med en vattenflaska på och lyfta upp flaskan så högt man kan över huvudet för att sedan ställa tillbaka den. Det ska låta och hästen ska lugnt stå stilla.

7. Man ska rida över en "bro", i detta fall med en grund av lastpallar.

8. Man ska hoppa över ett hinder.

Lektionen gav massor av inspiration och flera moment kan man ganska enkelt anordna hemma :-)

Det är kul att basjkirernas naturliga lugn kommer till nytta i denna träning och att få en uppgift med tydligt fokus kan säkert göra underverk för motivationen av både häst och ryttare!

Efter lektionen blev det fika och basjkirprat... Det är så härligt att få ta del av basjkirkunniga människors erfarenheter och Carina Hedmans historier är sååå fantastiska och rörande!

Vi kunde knappt slita oss därifrån för att gå tillbaka till stugan, som vi bodde i, men snart kom Desirée igen och vi pratade ännu mer basjkir :-) Så himla trevligt och tiden bara flög iväg! Tänk så härligt det är att prata basjkir med andra basjkirfrälsta! Man vill aldrig sluta... Jag är så glad att jag har Helena att prata med på hemmaplan :-)

5 kommentarer:

  1. carina har en hel del att berätta :)
    när jag kom dit två år efter att de första basjkirerna kommit så var jag lite rädd för hästar samtidigt som jag älskade de... dessa coola hästar fick mig att våga lita på häst igen...
    kan inte göra så mycket annat, när man går in i sommarhagen hamnar i mitten av den, ropar att de ska komma och ca 15 hästar i olika åldrar kom mot mig i olika hastighet. allt från fölens ystra galopp till de äldre i snabb skritt :)...
    jag vände och började gå med dessa kommande mot mig i olika hastigheter bakom mig. det var en härlig känsla att veta att ingen av de kommer att springa på mig :), inte ens fölen.
    än idag försöker jag ta mig upp till carina nån gång varannat år och då bara njuter man :)
    kan vara där en hel dag :)...
    att vara med henne och hästarna är ett av mina andningshål när det blir jobbigt :)
    /ulrika som följer manadis blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter underbart! Tack för att du delar med dig!

      Radera
  2. WE är sannerligen mycket inspirerande!
    Som du skriver passar basjkirer mycket bra till denna sport.

    Läser dina inlägg om besöket här om och om igen :) Så fina omdömen vi får, både jag och Carina. Hoppas många läser så att kunskapen sprids om denna underbara hästras.

    Kramar från norr, och Adilliya hälsar förstås!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag känner ändå att orden inte räcker till för att förmedla de obeskrivliga stunder jag fått och den enorma gästfrihet ni visade. Man kände sig så välkommen och väl omhändertagen... Kram och hälsa tillbaka!

      Radera
  3. Och jag kan bara instämma i allt, hade en helt fantastisk resa och vistelse hos er! Ni är underbara, månar om alla era djur - och oss människor som kom och våldgästade! ;) Karina

    SvaraRadera