fredag 28 mars 2014

Trädgårdens överraskningar i bilder

Redan den 8 mars hade dessa solskensfärgade blommor letat sig upp. Får erkänna att jag inte känner igen dem eller känner till deras namn...
Den 15 mars blev jag så lycklig när jag upptäckte dessa raringar! Jag älskar violer och de doftar helt underbart! 

Efter någon vecka hade de vuxit till sig <3 

Den 15 mars tyckte jag att det såg ut som att en del av häcken hade börjat blomma, men jag har förstått att det är en buske som även spridit sig in i häcken... 


Den 20 mars såg jag dessa stjärnor och visst är de vackra i sin försynta skrud. Jag vet inte vad de heter...

Scilla har jag också och de känner jag igen från barndomen. 

När jag såg dessa tänkte jag att husets förra ägaren planterat ut en julgrupp i rabatten för jag associerar verkligen hyacinter med julen... Andra menar att det är typiska vårblommor och jag får väl vänja mig ;-) 

Den där palmiga i mitten känner jag igen, men jag har glömt namnet... 

Dessa lila småstjärnor vet jag inte namnet på, men de är kanske släkt med Scilla?

Redan för en vecka sedan ville dessa förkunna att påsken är på väg, härligt! 

Dessa hittade jag i morse och jag vet inte vad det är. Riktigt spännande! 
  
Likadan som den ovan...


Här kommer rabarberna, så lyxigt med hemodlat!!! 
  

7 kommentarer:

  1. OK, jag är ingen botaniker (och min mor i himlen skäms väl ögonen ur sig nu), men de försynta stjärnorna har jag på min utsiktssten också, och jag tror det är taklök.

    Här svämmar stenen över av pärlhyacinter om våren, och då jag är allergisk mot inomhus-julvarianten så förknippar jag dem mycket hellre med våren :)

    De blå tror jag mycket riktigt är en kusin till scilla som heter "rysk stjärna", men jag kan ha fel. Men det gör inte så mycket, för om några veckor kommer ju en annan rysk stjärna till dig ;)

    Kram/Disa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Disa!!!
      När jag tittade på Scilla på Wikipedia nämndes den ryska stjärnan och jag tänkte att det vore ju festligt att ha sådana 🌟 Ja, snart kommer min svarta ryska stjärna 💜

      Radera
  2. Den första är en variant av krokus, såna har jag planterat, och eventuellt kan den palmiga vara början till kejsarkrona, isåfall blir den över metern och får stora orange blommor. Eller så är det nåt helt annat! ;) Karina

    SvaraRadera
  3. Tur att några "botaniker" hunnit före mej men tur att jag lärt dej några...du är ju för söt gumman.

    SvaraRadera
  4. De rosa blommorna med stora blad är Bergenia,
    Visst är det kul första våren i nytt hus!
    Kram/Sy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för hjälpen! Ja, det är kul att se och spännande att se vad som dyker upp :-)

      Radera