torsdag 6 mars 2014

Smågrabbarna på nära håll

Ett av de starkaste minnena jag har med mig från Norrland var när vi på söndagen fick komma närmare "smågrabbarna" Mistjev, Pavel och Gasper. När vi kom fram till gården var grabbarna inne i ligghallen och satt uppbundna för ryktning. Med matte och husse går allt bra och de uppskattade uppmärksamheten. De är däremot inte vana vid "främmande" och särskilt Mistjev har en stark integritet, men även Pavel var lite blyg först. Känslan när man närmar sig och hälsar och lyckas få hästen att slappna av är så underbar. När Pavel sedan nyfiket sökte kontakt och uppmärksamhet från mig när jag började hälsa på Mistjev blev jag helt varm i hjärtat <3 Att få äran att vara deras första mest positiva möte med främmande känns som en ynnest och jag hoppas att de behåller det i sitt minne och inte bara minns stickande veterinärer.

3 kommentarer:

  1. Både jag och grabbarna tackar för hjälpen!

    Då vi inte har någon annan verksamhet än avel så finner det sig inte lika naturligt att det rör sig nya människor i hagarna, så som det gör på en ridverksamhet. Hovvård, vaccination, ID-märkning med tagelprov är ofta den första kontakten med främmande så det är klart att de är lite tveksamma, en del av dem. Så det var skoj att ge dem en upplevelse av trevligt främmande, det var nyttig träning för dem. Gasper bryr sig inte ett dugg, han gillar veterinärer och Adilliya är precis likadan som tur är :)

    SvaraRadera
  2. Jag håller med, det är verkligen inte konstigt att vissa av dem är lite tveksamma. Det är dock intressant att vissa, så som Adilliya och Gasper, till och med gillar stickande veterinärer... Det är härligt att deras olika personligheter är så tydliga redan i unga år och det är väldigt intressant...

    SvaraRadera
  3. Håller med, jättekul att kunna hjälpa till lite. :) Så rara och fina! K

    SvaraRadera