fredag 17 januari 2014

Lösning på eldningsproblem

Som miljöinspektör har jag tipsat folk om hur de ska elda för att inte störa sina grannar och det verkar ju inte så svårt. Vägen från det till eldningsproffs är väldigt lång och jag har en lång väg kvar... Jag har väldig respekt för eld och är en sådan som inte tänder ljus för det känns onödigt farligt, tänk om håret skulle komma för nära och börja brinna... Från det har jag börjat elda i riktiga vedspisar varje dag. I början var det väldiga bekymmer att få fyr i bland och det trots att jag tar till alla knep såsom olika braständare och papper. Det gick åt stora mängder tändstickor, braständare och tid... Jag frågade många om råd och nästan alla menade att jag behövde spänta ved i småbitar med yxa, vilket kändes lite för tidsödande. Bara att elda tar ju tid och jag har en massa annat som jag vill hinna med, som djuren. Det är inte så att jag är rädd för att ta i även om det kanske låter så... att bära in veden i vedförrådet gjorde jag exempelvis glatt timmar i streck en helgmorgon och det gick utmärkt.

Att snabbt få fyr kändes dock högprioriterat för när jag vaknar på morgonen eller kommer hem efter jobbet är det ofta bara 14 grader i köket och 15 i rummet som är vardagsrum och sovrum. Termometrarna sitter inte helt rättvisande, men ändå... Tur att jag är kyltålig och inte lider av det. Det kompenseras även av att jag eldar upp det till över 25 grader emellanåt :-) (vovvarna har täcke på sig eller är nerbäddade innan jag värmt upp det, så det går ingen nöd på dem)

Problemet med svårigheten att få fyr verkar ha fått en mycket smidig lösning i veckan och det har revolutionerat mitt eldande. Jag köpte färdigspäntad ved! Perfekt, nu får jag snabbt rejält med fyr nästan varje gång :-) Jag skulle lyssnat på kollegor och andra som tipsade om att man behövde späntad ved för att få till det!

Min eldrädsla har lindrats och jag uppskattar verkligen den härliga värme som strömmar från en riktigt varm vedspis! Att man dessutom kan laga mat på den samtidigt känns miljövänligt och bra!

En luftluftvärmepump kommer dock snart installeras och jag ser fram emot att ha mer konstant och behaglig temperatur och slippa vara tvungen att elda hela tiden.

2 kommentarer: