torsdag 23 januari 2014

Renoveringen har börjat :-)

Renoveringen har börjat den här veckan och känns kul att det är igång:-) Det är vanligt att folk upplever att det är jobbigt när det renoveras för de är utan toalett och dusch och det känns allmänt jobbigt, men jag tror att jag har bra förutsättningar för att klara det bra. Sedan min mulltoa gick sönder för över en månad sedan har jag ju ingen toalett, så det är inget nytt och duschen är på ett annat ställe i den oinredda delen av huset, så den får jag nog ha ifred ett tag till. Duschen är så kall att jag är glad så länge den håller plusgrader och då vattnet är varmt så länge den 30 liter stora varmvattenberedaren klarar är det riktigt skönt att duscha trots allt. Jag trivs verkligen här på landet trots sådana förhållanden så tänk så härligt det blir när det blir mer normalt. Helkaklat stort badrum med golvvärme känns så långt ifrån nuläget att jag inte riktigt fattar hur det kan komma bli. Värmepumpen som ska värma resten av huset kommer nästa vecka och det känns otroligt härligt att få ha varmt utan att elda. Mycket praktiskt nu när veden redan börjar ta slut...
Jag tänkte dokumentera det hela litegrann och har tagit lite bilder nu precis. Ska se om jag kan få till några bildtexter...

Översiktsbild från den inredda delen ut över den oinredda delen av huset.

Matkällaren som kommer att fyllas igen när golvet i hallen och badrummet sänks för att undvika att man slår i huvudet i bjälkar och lampor...
En bild upp mot det inredda rummet i den oinredda delen av huset. Trappan dit har tagits bort och hela det rummet ska tas bort så småningom så att man får riktigt högt i tak. Ett sovloft planeras i anslutning :)
Här ska en ny vägg muras upp, då det nya badrummet ska ta en del av det oinredda utrymmet i anspråk.
Utrustning för murning har kommit på plats...
Nuvarande duschen...ingång från den oinredda delen och det är riktigt kallt och svårt att stå rak trots att det är ett trappsteg ner...
Här är ett foto från dörren mellan kök och hall. Dörren till höger leder in i en oinredda delen och dörren rakt fram leder till den lilla toaletten som både ska breddas och längas hitåt så att den dörren hamnar närmare kameran precis bortanför dörren till den oinredda delen. Svårt att förklara så att man förstår, men man ser nog hur det utvecklas efter hand...

1 kommentar:

  1. Vilket projekt! Det ska bli väldigt spännande att följa renoveringen.

    SvaraRadera