torsdag 16 januari 2014

Malchics träning

Det är tänkt att jag ska skriva om Malchics träning i bloggen så att jag kan gå tillbaka och se hur det har gått och vad vi har tränat när och sådär. Jag är tyvärr inte så bra på att ta bilder när vi tränar och det är väl inte så konstigt för man ska ju vara med sin häst på riktigt och då kan man inte samtidigt observera och fotografera. Vi får se hur vi gör med det för visst vore det kul med bilder. Kanske Helena kan fotografera...

I tisdags var vi i ridhuset och tränade öppna och tempoövergångar från marken. När vi lärde in öppna gick jag baklänges för att lättare kunna se och hjälpa honom, men nu kan jag gå bredvid och han går fint och förstår vad som menas. Vi gjorde även lite förvänd öppna, men det går inte lika lätt så det behöver vi jobba vidare med. Övergångar mellan skritt och trav gick jättebra och han är mycket inlyssnande, särskilt på avsaktningarna trots att han går på jättefint i traven.

Jag ska försöka komma igång med att träna oftare på egen hand så att vi tränar mellan lektionerna för Ewa Angantyr. Med flytten och allt har det inte blivit så mycket egen träning utan mest uteritter och lite extra vila. Snart börjar en ny termin och jag ska träna en gång varannan vecka för Ewa under våren, precis som jag gjort under hösten. Ser fram emot att utvecklas inom naturlig dressyr!

2 kommentarer:

  1. Vad duktig du är :)

    Jag tycker det är föredömligt att du inte tar bilder när du tränar. Kräver man 100% koncentration (eller däromkring) av sin häst kan man vara hövlig nog att visa hästen samma respekt.

    SvaraRadera
  2. Tack! Jag ser det på samma sätt och Ewa Angantyr är också noggrann med det.

    SvaraRadera