torsdag 16 april 2015

Australorpsen har vuxit

Det har gått nio dagar sedan australorpsen kom och de har verkligen vuxit. De blir vackrare för varje dag och även de flesta av hönorna har fått sina namn. När jag är helt säker på vem som får vilket namn ska jag presentera dem!

De närmar sig nio veckors ålder och de är större än vad de unga blommehönorna Lisa, Anna och Britta var när de kom bara tio veckor gamla och fick vara med de äldre hönsen och lösa i trädgården direkt. Det var nog bra att jag påminde mig om att de små blommehönorna var självgående vid så låg ålder, även om australorpsen kanske utvecklas långsammare. Australorpsens storlek talar för dem, men blommehönornas naturliga överlevnadsinstinkt kompenserar kanske för det.

Australorpsen har varit i badrummet dygnet runt i flera dagar på grund av vädret för när jag en dag hade dem i uteburen hade en kommit ut i vinden och trots att det gick bra att fånga in henne blev jag orolig för mina små. Jag hoppas dock att vädret ska tillåta dem att vara ute snart och jag håller koll på när fjäderdräkten är färdig för att skydda dem mot kyla. Även om det är mysigt att ha dem inomhus ser jag fram emot att låta dem vara ute och upptäcka världen...


4 kommentarer:

  1. Sötpippisar! Verkligen rara djur, jag har helt tänkt om, tyckte höns var mest läskiga förut faktiskt. Och korkade. Det är de ju INTE, även om mina är väldigt små så är de ganska smarta. :) Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det söta och rara djur ♡

      Radera
  2. Sofie på mitt jobb hon som hade en kyckling i BH-n, du vet, har tänkt om att man kanske kan ha "kötthöns" ser fram emot att våra ska börja ruva ....Kör försiktigt imorgon gumman.

    SvaraRadera