onsdag 8 april 2015

Hönsbäbisarna har varit ute

Det var strålande väder idag och jag jobbade hemifrån och kunde inte låta bli att på lunchen åka och köpa hönsnät till en utebur och det hönsfoder som uppfödaren rekommenderar och som kycklingarna är vana vid. Jag lyckades skruva ihop en utebur av virke jag hade hemma och småpallar gav extra stabilitet. Jag blev verkligen nöjd med det jag åstadkom och de små verkade jättenöjda med att smaka gräs och picka och vila i solen. Jag hade fixat skydd för både vind och sol med och de verkade som sagt trivas. Både tuppen och hönorna intresserade sig för uteburen och de små och särskilt Amelia som är minst i flocken verkade sugen på att komma in till dem.

När det var dags för de små att komma in i badrummet igen för natten kändes det inte lika lyckat tyvärr. Att genom en öppning i nättaket lyckas fånga de små och i buren samla dem i en halmfylld kartong var inte så lätt och de blev stressade. Jag vill ju inte stressa dem utan skapa en god relation så jag funderar på hur det ska lösas. Jag tänker att det kanske går att placera uteburen i anslutning till hönshusets dörr och låta dem sova i hönshuset så att man kan guida dem däremellan utan att stressa dem så farligt. Jag får fundera lite till och jag känner mig som en riktig hönsmamma. Orolig att något ska hända dem något.

Nöjd med mitt bygge...


Lite bildkavalkad...











Amelia verkar sugen på att flytta in...
Stina och Emil kollar läget...




5 kommentarer:

  1. Åh vad fina de är! De nya blå är jättesnygga. :) Fint byggt! Jag ska göra nåt liknande, men trädslanor och lite mer långsmalt, så det går att flytta runt enkelt. Fast det dröjer några veckor till innan de kan vara ute. :) Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, visst är de fina. Jag önskar att jag fotograferat deras föräldrar för det är svårt att föreställa sig hur stora och fina de blir.

      Radera
  2. Vi kommer att flytta våra mellan utebur och hönshus också, och jag hoppas hinna få alla lika tama som de här första, som kommer när man ropar och hoppar upp på hand och arm när man sätter in den i buren. Med hjälp av en hundbur med lite gott längst in kanske det går lättare för dig? Eller annan bur där de kan gå in själva. Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket jättebra tips med hundbur! Tack!!! Jag ska prova det och jag tycker redan att de verkar mer orädda. Lycka till med era små med!

      Radera
  3. Tack! Ja, så kul med linslusen :) Han vet säkert att han är stilig!

    SvaraRadera