måndag 20 april 2015

Kycklingarna har flyttat ut i hönshuset

Igår kände jag att det var dags för de små australorpsen att flytta ut från badrummet och in till de andra hönsen i hönshuset. Jag har blivit en riktig hönsmamma och det känns lite läskigt, men det ska säkert gå bra och idag känns det lugnare. Jag hade koll på dem under dagen igår och de höll sig inne i hönshuset och  var oroliga och rädda för de stora hönsen. Jag hade sett till att de hade sin mat och vatten flera ställen och de åt en del iallafall. Jag hade ordnat en stege som de kunde ha som specialsittpinnar, men de ville sova tillsammans i en bädd av spån. Idag var de lite tryggare i den nya miljön, men de höll sig ändå inomhus.

Jag tror att jag har nämnt att Skrållan verkat lite stressad ett tag och hon går och sätter sig att sova tidigt. Jag har även märkt på sistone att hon verkat lite intresserad av att ruva för hon har legat i redet stora delar av dagen. Sedan kycklingarna kom ut i hönshuset verkar Skrållan vilja umgås med dem och hon verkar inte så stressad. Hon kanske gillar bäbisar. Bäbisarna verkar lite rädda för henne, men hon verkar snäll och det ska bli spännande att följa utvecklingen.

Jag kan tillägga att det var väldigt skönt att kunna sanera badrummet och få använda duschen igen även om jag älskar att bada. Jag kan meddela att det bildas massor av ljust stoft från kycklingar och det lade sig överallt så en ordentlig rengöring var välbehövlig.

De små sötnosarna

Jag lyckades fånga Skrållan på bild precis när hon sträckte på vingarna

4 kommentarer:

  1. Vi håller tummarna...både att badrummet blir rent och att inte höken tar ungarna ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det är bra än så länge och "kycklingarna" har vuxit om Amelia...

      Radera
  2. Härligt! Vi har 17 st småttingar i vardagsrummet nu, det blir nog till att sanera sen. Men de går inte lösa, de har burar iaf. :) De ser fina ut! :)
    Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blir nog jobbigt att sanera :) Tack, jag är väldigt förtjust i dem!

      Radera