onsdag 22 april 2015

På Hammarby Gård

Jag har länge drömt om att besöka Hammarby Gård med alla sina stora fina basjkirer. Jag har läst mycket om dem och jag gillar att de fokuserar på att få fram hästar med hög ridbarhet och gärna en mankhöjd över 150 cm. Fokus på temperament och ridbarhet är något jag verkligen värderar och jag är så lång att det känns bra att hästarna inte är så små. Jag tänkte att dessa basjkirer skulle skilja sig mycket från alla andra jag träffat, men hela deras väsen och uttryck gjorde att det inte fanns några tvivel om att detta var basjkirhästar ♡

Vackra Chastra som jag tidigare bara beundrat på bild
Tina som tillsammans med sin man driver verksamheten berättade historien om hur hon fastnat för rasen och hur det importerats hästar i flera omgångar. Berättelserna om de vilda hästarna berör mig så djupt och tårar föll samtidigt som min kärlek för basjkirhästen om möjligt växte sig ännu starkare. Nu var det många år sedan de importerade hästar och de har satsat på avel vid sidan av ridskola och turridningsverksamhet.

Sociala unghästar som nyfiket vill hälsa
...och några till 
Vackra Belinka, som är halvsyster till Malchics mamma och farmor, är ett sto som har fått en särskild plats i mitt hjärta utan att jag någonsin träffat henne. Tina berättade om hur Belinka alltid valt att samarbeta med människor och det fick mig att tänka på Adilliya som är precis likadan. Jag önskar att jag fått möjlighet att lära känna Malchics mamma, men att få se vackra och kloka Belinka gjorde att jag kände mig närmare henne. Att Belinka hade sällskap av sitt endast sju timmar gammalt alldeles bedårande stoföl gjorde stunden om möjligt ännu mer magisk.
Belinka med sitt färska föl

En annan häst som jag redan kände att jag hade band till var hingsten Elizar som jag drömmer om som pappa till Adilliyas framtida föl. Elizar levde upp till och överträffade alla mina förväntningar där han solade i halmen omgiven av dräktiga ston som väntar hans föl. Han var fantastiskt trevlig, social och avslappnad och det var underbart att se. Hans son Karelin var med vid Sweden International Horse Show i Friends arena och visade det mest fantastiska temperament där han gosade med främlingar hela dagar i sträck. På Hammarby Gård fick vi även se många strålande fina högresta avkommor med hög ridbarhet och god exteriör. Sveriges exteriört högst bedömda basjkirhäst Hammarby Irina är hans och Belinkas dotter och hon visade även att hon gillar att hoppa, något som jag såklart blev överförtjust över att se.
Elizar

Det känns som att jag har känt många av hästarna på Hammarby Gård på avstånd och att äntligen få träffa dem och Tina kändes underbart. Jag var där med anledning av Svenska basjkirhästföreningens medlemsträff och det var en riktigt härlig dag med många basjkirvänner. Jag önskar att jag kunnat stanna längre och längtade omedelbart tillbaka så jag hoppas att jag kommer dit snart igen!

Bilder från dagen med Hammarby Irina överst till höger

1 kommentar: