tisdag 7 april 2015

Jag har fått hönsbäbisar

Jag har ju nämnt att jag väntar australorphöns och nu har de kommit!!! De föddes på allahjärtansdag så de är bara dryga sju veckor och mindre än jag förstod. Det var jättetrevligt att träffa uppfödaren och jätteinspirerande att se vilken nära relation hon har till sina höns. Tupparna var jättestora och vackra, superståtliga men samtidigt så gosiga och tillgivna. De riktigt njöt av beröring och de var så kloka och trevliga. Hönorna var också jättestora och superfina. Jag imponeras av att de fyraåriga hönorna fortfarande värper lika bra som när de var yngre och att de värper även vintertid är ju superbra. Jag är verkligen förtjust i denna ras som är så sund, frisk och trevlig samtidigt som den ger så mycket ägg. Att deras utseende var så tilltalande överraskade mig också, tänk så vackra djur och de svarta glänste i grönt och var så snygga!!! När jag tittat runt på bilder blev jag förtjust i blåa, vilka ser gråa ut, men jag slogs verkligen av hur vackra de svarta också var så jag kan nog inte avgöra vilka jag tycker är vackrast. Det blev iallafall tre blåa hönor i olika nyanser, två svarta hönor och en svart tupp. Namnen är ännu inte bestämda.

Då de är så små får de bo inne i badrummet på natten och jag tänker att de kan få prova vara i hönshuset på dagen imorgon med nedre delen av dörren stängd så att de håller sig inne medan de stora kan flyga in och ut, men vi får se hur det blir. Jag jobbar hemifrån imorgon så jag kan hålla ett öga på dem. Jag känner mig som en riktig hönsmamma...





2 kommentarer:

  1. Hur många har du nu sammanlagt? Längtar tills jag får se dem alla! <3 E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är 14 hönor och 2 tuppar så nu vimlar det av höns och det är så härligt! Ser också fram emot att du ska få träffa dem! ♡

      Radera