söndag 20 april 2014

Flockobservation

De senaste dagarna har jag levt och andats med hästarna. Jag har knappt varit hemma över huvud taget. Att observera hur de interagerar är superintressant och jag har verkligen passat på samtidigt som vi behövt hålla koll så att ingen skadar sig eller kommer ut ur hagen.

Att Malchic skulle acceptera Adilliya så snabbt känns fantastiskt och efter hans tidigare dominansbeteende mot nya hästar hade jag knappt vågat hoppas att det skulle gå så bra. Det är klart att hennes milda natur och hennes lyhörda och vänliga språk bidragit, men det känns ändå otroligt härligt! Att Malchic dessutom går in och styr upp när de andra blir för burdusa mot Adilliya värmer något enormt. Oavsett om han gör det för att skilja av Adilliya eller för att lugna ner stämningen så ger det ett positivt resultat. Malchic brukar ju vara den som ställer till det och jag har så många gånger önskat att han skulle vara lite "snällare" mot nya hästar. Både Tolstoy och Cilnyi säger till på ett bra sätt och Adilliya lyder deras önskemål, så det blir inte så dramatiskt, utan handlar mest om hur nära hon får komma. Igår gick Malchic och Adilliya tillsammans med Tolstoy och Cilnyi och idag fick även shettisarna Linda och Idun vara med. Lilla Idun som inte ens är ett år tyckte att det var jättekul med en ny kompis även om de andra inte tyckte att hon skulle umgås med den nya för mycket. Dock får Adilliya redan vara närmare de andra och det är en jättefin utveckling. På nätterna delar vi av så att Malchic och Adilliya går själva och då vågar jag sova ;-)


1 kommentar:

  1. Jag tycker det är otroligt skoj att läsa om allt:) Jag känner mig lite som en hönsmamma och vet att Adilliya inte kunnat få det bättre❤️
    Stefan

    SvaraRadera