lördag 19 april 2014

Jag har fått höns

En av alla fördelar med att bo på landet är att man kan ha höns. Jag har alltid köpt ekologiska ägg, men att få äta ägg från hönor som går fritt på tomten och uppleva världen på riktigt känns mycket bättre! Jag tycker dessutom att det är hemtrevligt med hönor i trädgården och hoppas bara att de inte fördärvar kommande trädgårdsland eller att tuppen väcker en.

Jag har hönsen tillsammans med min mamma som verkligen sett fram emot det här. I förrgår var familjen på påskmiddag hos mig och mamma hade köpt fem hönor och en tupp av rasen Skånsk Blommehöna, som jag hade önskat. Tuppen är ett och ett halvt år gammal och hönorna är åtta månader så de har nyligen börjat värpa. Mammas man och hans son fixade en dörr till hönshuset och vi inredde lite hemtrevligt med naturgrenar
naturgrenar, reden med halm samt vattenautomat och foderautomat som jag köpte samma dag på Lantmännen.

Före...
...och efter...
...och med hönsen :-) 
Redan dagen efter de kom hittade jag första ägget :-)

Frågan är nu vad de nya familjemedlemmarna ska heta. Jag tänkte mig att tuppen skulle heta Emil och att hönsen namn också ska komma från Astrid Lindgrens sagor. Madicken, Ronja och Skrållan tänker jag på spontant, men jag tar gärna emot förslag och hönorna är så lika varandra att det kan ta tid innan jag kan skilja dem åt. Någon är mer brun och andra mer svarta, men alla är skygga än så länge. Jag hoppas att det ska hjälpa att muta dem med majs ;-)






2 kommentarer:

  1. Själv har jag alltid älskat sagan "Allrakäraste Syster" av Astrid Lindgren. Den handlar om Barbro och hennes "låtsassyster" som bor i en fantasivärld under Salikons rosor i trädgården, systern heter Ylva-Li, och de har i den världen var sin häst, Guldfot och Silverfot. De har också två hundar som heter Ruff och Duff.

    Har du en elak höna kan hon heta Krösa-Maja eller Vesterman (surgubben i Saltkråkan) :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipsen! Ylva -Li vore fint och om någon inte är snäll får hon kallas Krösa-Maja. Hoppas att de ska vara snälla och det verkar så än så länge :-)

      Radera