söndag 27 april 2014

Hönsen har fått namn och finare i huset

Jag tycker verkligen om att ha höns och de verkar trivas bra. Jag har inte haft tid att umgås med dem precis nu i början då de kom samtidigt som Adilliya, men de är inte skygga längre utan kommer när man kallar och kastar majs. De har redan vuxit mycket och växlat färg på bara den dryga vecka de har bott här, men nu försöker jag lära mig att se skillnad på dem. Den sociala stora guldbruna hönan heter Madicken, den mörka svartgröna heter Ronja och den som saknar lite fjädrar på ryggen heter Skrållan. Skrållan såg ut så redan när hon kom och förhoppningsvis växer det ut nu när hon bor här. De två andra är svårare att se skillnad på, men den med bruna toner heter Ylva-Li och den mer svartvita heter Mia-Maria. Alla namnen kommer från Astrid Lindgrens sagor och det började med att någon av mina systrar föreslog att tuppen skulle heta Emil. Det känns så fint att hönsen är döpta efter Astrid Lindgren med tanke på att hon kämpade för att höns skulle slippa sitta i bur. Jag önskar precis som hon att alla höns ska få leva lyckliga liv även om inte alla kan bo hos Pippi ;-)

Jag är nybörjare på höns och märkte snabbt att matautomaten som jag köpt inte passade mina jättehöns, som välte den och åt upp på nolltid. Det visade sig att den nog var anpassad för kycklingar... Igår köpte jag en ny stor matautomat och dessutom en större vattenautomat för att den skulle passa ihop med den nya matautomaten. Det gör att jag har en vattenautomat som är anpassad för över hundra hönor :-)

Nya värpreden i en bokhylla är precis installerade och jag hoppas att det kan passa damerna. Det känns som att man får prova sig fram lite när det gäller reden...





Madicken 

Ronja 

Skrållan 

De nya faciliteterna... 

Den nya och den gamla matautomaten... lite skillnad... 

De nya värpredena



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar