lördag 5 april 2014

Om tio dagar är Adilliya här!

Det stora jobbet med den nya ligghallen och bortgrävande av lera samt utspridning av grus har givit resultat och trots att det varit tungt har det varit med en stor varm glädje i kroppen för man vet att det är för våra underbara hästar och för Adilliya! Jag gillar att ta i och att se hur hästarna älskar de nya ytorna och rör sig mycket mer i hagen är underbart!

Även sådant man gör för hästarna även i vanliga fall känns lite extra värmande för att det även är för Adilliya. Förra helgen städades höloftet och imorgon ska vi hämta en massa höbalar.

Idag fixade jag staketet till hagen på min tomt efter att avloppsanläggningen installerats och jag har hägnat ute en bit som jag tänkt ha som trädgårdsland. Det är tänkt att Adilliya ska få gå med Malchic i hagen hos mig direkt när hon kommer så att de får lära känna varandra innan hon introduceras för resten av flocken. Det känns dock skönt att vi har flera hästar så om Malchic inte är snäll kan man låta henne gå med någon annan först.

Det är inte bara här som förberedelserna för flytten är i full gång utan Adilliyas uppfödare förbereder henne på bästa sätt och hon är en riktig stjärna!Trots att hon inte är van vid att ledas och gå ifrån flocken gör hon det full av trygghet och självförtroende. Det är så härligt att få följa hennes upplevelser och det känns som att jag är med på ett hörn... Om tio dagar är hon här <3

8 kommentarer:

  1. har du informerat malchic om att han snart inte är ensam häst om mattes kärlek? :)
    /ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker förmedla att han ska få en lillasyster och att jag är stolt över hur stor duktig han är... Det ska bli mycket intressant att se vad han ska tycka för när han var yngre tyckte han inte att jag fick rida någon annan häst, men han har verkligen mognat och jag kan hjälpa till med Helenas hästar utan problem, men det är klart att han noga observerar vad matte gör med de andra. Han trivs så fantastiskt bra i flocken och har blivit mycket tryggare i sig själv. Jag hoppas sååå att han ska gilla Adilliya och se glädje i att vi blir tre...

      Radera
  2. Malchic kommer säkert vara jättesnäll med Adilliya. Dock kan jag inte garantera att Adilliya kommer vara snäll med sin nya storebror, men hon är oftast snäll mot alla andra basjkirer :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Önskar att de ska finna varandra och jag tror att Malchic kommer att uppskatta Adilliyas vänlighet och lugn. Han är tyvärr inte alltid så snäll som han ser ut...

      Radera
  3. Vilken fin hage! Jättesmart att låta A och M gå ihop först, det brukar gå bäst när man introducerar en i taget. Nyfiken på vad A ska tycka om klimatförändringen! Från is till gräs.. :D Spännande! :) Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Verkligen spännande att se! Jag hoppas att hon inte får problem av "klimatförändringen"!

      Radera
  4. Är det gräs i hagen kan det bli tokigt, om de fortfarande har snö. Gräs ska ju gärna vänjas in försiktigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag oroar mig också för gräset, men det är bara en knapp sjundedels hektar, varav vissa delar saknar gräs på grund av grävarbeten. Så länge man hela tiden får i dem mycket hösilage hoppas jag att magarna ska tåla det gräs de får i sig. Den andra hagen är det mycket större risk att hon skulle känna sig trängd i och gräset i min hage är det skonsammaste vi har. Hon är enligt uppgift inte särskilt känslig för foderbyten, men det är klart att man alltid är försiktig och Malchic har fått beta av för att vänja sig och för att det inte ska finnas så mycket för Adilliya. Klart att jag oroar mig ändå och skulle man märka att de trycker i sig en massa gräs får man tänka om. Vi har lite reservplaner och det är många saker att ha med i beräkningen... Hoppas att det ska bli bra!

      Radera